Trafiekcijfers oktober 2011

 

Vergelijking tussen de periode Okt 2010 en 2011

2010
2011
Verschil
Bewegingen (charters en cargo):
272
220
-19,11%

 

 
2010
2011
Verschil
Bewegingen: 3.805 2.985 -21,6%
Passagiers: 15.988 17.403 +8,9%
Vracht/ton: 5.547 4.115 -25,8%

 

Vergelijking tussen de periode Jan - Okt 2010 en 2011

2010
2011
Verschil
Bewegingen (charters en cargo):
3.037 2.770 -8,79%

 

 
2010
2011
Verschil
Bewegingen: 33.839 33.038 -2,4%
Passagiers: 189.418 214.415 +13,2%
Vracht/ton: 51.542 47.948 -7,0%

 

Commentaar:

WIE NIET HOREN WIL, MOET VOELEN

Wat enigszins uit onze eigen vaststellingen te verwachten was, blijkt uiteindelijk uit te komen:

de maand oktober 2011 was voor de luchthaven Oostende-Brugge een ware catastrofe op vlak van bewegingen en gevlogen vracht.

Alleen dank zij Jetairfly kon de eer gered worden met 8,9% meer passagiers dan dezelfde periode vorig jaar.

Vanwege het fors terugvallen van de vluchten van Egyptair Cargo en Saudia Cargo daalden de vrachtcijfers met meer dan 25%!

Saudia Cargo probeert zoveel mogelijk de tussenstops in Oostende te vermijden wegens te hoge kosten voor brandstof en nachtvergoedingen.

(Soms loont het voor de Saoedische luchtvaartmaatschappij om tot 12 uur te blijven stilstaan op Brussels Airport, liever dan via Oostende te vliegen)

Voor Egyptair Cargo is er een logische verklaring: deze maatschappij vloog merkelijk minder, enerzijds door importbeperkingen vanwege de EU < class="Cyaan">(*) en anderzijds door het

wegvallen van de Global Aviation subcharters op Libië.

(*) tot eind oktober golden strenge beperkingen op de invoer van verse groenten uit Egypte vanwege mogelijke besmetting door de EHEC-bacterie eerder dit jaar.

Sedert jaren waarschuwt REPLO de overheid dat problemen bij één van de weinige vrachtklanten de luchthavencijfers drastisch kunnen beïnvloeden.

Oktober 2011 is hiervan het beste bewijs.


Besluit

Wij zijn genoodzaakt in herhaling te vallen:

 

ALLEEN EEN PRO-ACTIEVE EN AGRESSIEVE AANPAK MET TOEKOMSTVISIE ZAL HET TIJ DOEN KEREN

 

Blijkbaar legt het Vlaams Gewest zich nu al neer bij het feit dat over meer dan een jaar "misschien" anderen het commercieel van de luchthaven in handen zullen nemen.

Als de cijfers verder in negatieve spiraal evolueren, zouden de nieuwe heren vooraf wel eens kunnen bedanken!

Ook voor de General Aviation ontbreekt er belangstelling bij de bevoegde overheid. Vandaar ook de povere cijfers van het totaal aan vliegbewegingen.

Volledigheidshalve moet gezegd worden dat de vermindering in bewegingen ook voor een beperkt gedeelte te wijten was aan periodieke sluiting van de luchthaven voor niet-

commerciële vluchten vanwege werkzaamheden op en langs de startbaan.